دلتنگی‌های یک مرد،‌ ریشه‌شناسی یک رفتار، فینکس - لترمن

1.دیوید لترمن (David Letterman) یک شومن آمریکایی است که از سال 1993 در برنامه نمایش آخرشب با دیوید لترمن (Late Show with David Letterman) برنامه اجرا می‌کند که تا سی اکتبر 2009 شمار اپیزودهای برنامه‌اش به 3206 برنامه رسیده است.افراد مختلفی از سلبریتی‌های آمریکا در برنامه وی حضور پیدا می‌کنند و راجع به کار و زندگی حرف می‌زنند. افراد مشهور برنامه او در حضور تماشاگران زنده سعی می‌کنند خودشان باشند و ملت را بخندانند و دقایق مفرحی را سپری کنند.اخیرن اوباما هم به عنوان اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده در برنامه‌ لترمن حاضر شد. مخصوصن که لترمن هم یک مجری کاربلد است و خوب تیکه می‌اندازد.این ارداشته باشید حالا تا برگریدم سر موضوع اصلیمان.

2.اسکار 2009 را از فاکس موویز می‌دیدم.رسید به جوایز بهترین فیلمبرداری و ناتالی پورتمن و بن استیلر آمدند برای اهدای جوایز. بن استیلر با شمایلی غریب ، ریش بلند و نامرتب ، عینک‌های دودی عجیب و شیشه کلفت قهوه‌ای ، در حال آدامس جویدن دست در دست پورتمن آمدند و در طول اهدای مراسم هم استیلر اصلن مراسم اهدا جوایز را جدی نگرفت و مشخص بود دارد ادای کسی را در می‌آورد.خنده حضار هم اعم از استیون اسپیلبرگ بزرگ هم بلند بود و ملت کلی کیف می‌کردند.مشخص بود استیلر دارد ادای کسی را در می‌آورد. وقتی پرتمن نظرش را در مورد فیلمبرداری فیلم‌های 2009 پرسید او گفت:"من فکر میکنم همه فیلم میلیونر زاغه‌نشین (2008) را با دوربین موبایل گرفته‌اند." بعد هم یک موبایل از جیبش در آورد و طی صحبت‌ةای پورتمن با آن مشغول مثلن حرف زدن شد. جایی دیگر استیلر می‌گفت : "من دارم سعی می‌کنم آدم بامزه‌ای باشم."

3.بعدا جایی حواندم که استیلر داشته ادای یواکین فینکس را در برنامه‌ دیوید لترمن در می آورده است.دیگر پی‌اش را نگرفتم که فینکس توی برنامه لترمن چه‌طور بوده و چه‌کار کرده که از چشمان تیزبین بن استیلر دور نمانده.
4.یواکین فینکس را دوست می‌دارم. از شاهزاده رومی گلادیاتور (2000) تا جوان شکاک نشانه‌ها (2002) تا فیلمی که از اولین‌ بازی‌هایش بود و با کینو ریوز بازی داشت و بچه‌ای بیش نبود و در عنوان بندی نام لیف فینکس برایش آمده بود که نام اولش همین بوده و فیلم‌ها جدیترش نردبان 49 (2004) ، از خط عبور کن (2005) و ما مالک شب هستیم (2007) و فیلم آخرش دو عاشق (2008)که اصلن برنامه لترمن برای معرفی آن توسط یواکین فینکس روی آنتن رفته است.

5.خب حالا می‌رسیم به اصل مطلب. فینکس که می‌آید روی صحنه در برنامه لترمن برق ازچشمانمان می‌پرد. همان شمایلی که استیلر به سخره گرفته بود. ریش بلند و نامرتب ، عینک دودی ، آدامس. فینکس با لترمن دست می‌دهد و می‌نشیند روی صندلی . سرش را گاهی اوقات و در بیشتر اوقات برنامه طوری کج می‌گیرد و تقریبن می‌اندازد روی شانه‌اش که به خاطر عینک دودی اش ادم فکر می‌کند کلن خوابش برده است! لترمن که گویی گنج پیدا کرده است از اول ریش فینکس را نشانه می‌رود و از او می‌پرسد:(در بیشتر قسمت‌های نمایش صدای خنده و قهقهه مردم می‌آید ، درعین جدیت فینکس)
-"یواکین ریشت چطور پیش می‌رود؟"
یواکین،‌عصبی :"از چه لحاظ؟"
ل-راحته؟می‌خاره؟ازش راضی هستی؟
ی-من خوبم،ولی فکر کنم داری سعی مکنی من احساس کنم ریشم مشکلی داره.
ل-معذرت می‌خوام. من باعث مشم تو فکر کنی؟
ی-مشکلی هست؟
ل-خب من اولین نفری نیستم که باعث می‌شه تو به این فکر بیافتی. هستم؟
یواکین (در حای که ریششش را می‌خاراند) نه این‌طور نیست.
لترمن:ببین. این اون چیزیه که دربارش صحبت کردیم خیلی می‌خوارونیش؟
ی:نه فکر کنم یک تیک عصبی بود.
فینکس به لترمن باخته
تا آخر ده دقیقه برنامه همین‌طور است.فینکس تقریبن اصلن نمی‌خندد، لبخند یکی دوبار.بی‌تفاوت است. راحت نیست. لترمن از جدایی فینکس از دنیای سینما می‌پرسد و او بی تفاوت است. از اقتباس دو عاشق از شب‌های روشن داستایوسکی می‌پرسد و فینکس می‌گوید اصلن فیلم را ندیده.در جاهایی از برنامه اصلن جواب سئوال‌های لترمن داده نمی‌شود و فقط به او نگاه می‌کند. کتش را می‌تکاند و سرش را می‌اندازد روی شانه‌اش.جایی لترمن ازش می‌پرسد چرا می‌خواهی به کار موسیقی بپردازی ؟جواب نمی‌دانم (I dunno) است. اصولن جواب بیشتر سئوالات همین دو کلمه است.جایی فینکس کاملن عصبی می‌شود که لترمن بهش می‌گوید خوخی کردم،‌راحت باش.(Just Kidding, Relax). تا آخر برنامه فینکس دست به کاری می‌زند که در فرهنگ آمریکایی معنایش خودکشی تلویزیونی است.از پریشب همین مسئله فکریم کرده؟ چرا او دست به چنین کاری می‌زند؟

سوای اندوهباری خود ماجرا به شدت خودم و شرایط فعلی زندگی‌ام را با شرایط آن روز‌های فینکس یکی می‌دانم. به قول معرف با او هم‌ذات‌پنداری می‌کنم.فینکس علنن افسرده است.

*یواکین فینکس در آی.ام.دی.بی
*خلاصه 5 دقیقه‌ای از کل ماجرا در یوتوب
*فیلم کامل ماجرا در یوتوب
*بن استیلر در اسکار 2009 در یوتوب
*مت دیمن در برنامه‌ای دیگر در شوی لترمن ادای متیو مک‌کانای را در‌می‌آورد (8 میلیون بیننده در یوتوب)

پس‌نوشت:دارم آلبوم جدید رابی ویلیامز، واقعیت ستاره ویدئو را کشت (Reality Killed the Video Star) را که دیشب دانلود کردم. گوش می‌کنم. برای شنود اول اثر بدی به نظر نمی‌رسد.

پس‌نوشت 2 :مسعود رسام عزیز هم رفت. روحش سبز/

2 نظر:

نیستان گفت...

http://www.thefilmexperience.net/Awards/2009/foreign.html

نون. ب. گفت...

همین دیشب لینک را دیدم. امید زیادی دارم که فیلم برود جزو پنج تا. هرچه باشد بر اسکار مناسبات خاصی حاکم است.

ارسال یک نظر